Potrawy i drinki na letnie upały

Latem wraz z garderobą, powinnyśmy także zmienić nasze nawyki żywieniowe. Koniec z tłustymi potrawami smażonymi na głębokim oleju, koniec z gorącymi napojami słodzonymi sokami czy mlekiem, pora przerzucić się na coś lżejszego. Niech lato zagości w twojej kuchni.

Lekko i sycąco

    Lato jest ciężkim czasem dla naszego organizmu. Skrajnie wysokie temperatury, zagrożenie odwodnieniem, brak apetytu, chęć ciągłego schładzania organizmu. Te czynniki wpływają na naszą codzienną dietę. Zamiast więc gotować dwu daniowe obiady, warto przestawić się na coś lżejszego, ale równie sytego. Postaw na warzywa połączone z węglowodanami lub białkiem. Może masz ochotę na lasagne z bakłażanem i pomidorami? Zaskocz nowym przepisem rodzinę, a tradycyjnego schabowego zastąp lekkim daniem w stylu włoskim. Zamiast ziemniaków postaw na kasze. Ta wymieszana z warzywami i doprawiona, chociażby olejem sezamowy stworzy pyszny i sycący posiłek. Jeśli nie wyobrażasz sobie obiadu bez porcji mięsa, panierkę tradycyjną zastąp tą z płatków owsianych. Pamiętaj też o dużej porcji warzyw sezonowych.

Uff jak gorąco

    Choć apetyt nie dopisuje, musisz pamiętać o jedzeniu. Twój organizm wytwarza teraz duże ilości potu, przez co tracisz wiele potrzebnych składników mineralnych.  Temperatury wzrastają wraz z  naszym dyskomfortem, trzeba wiec znaleźć sposób, aby się ochłodzić. Oprócz tradycyjnych lodów (najlepiej owocowych sorbetów) i ziemnej wody, doskonale sprawdzi się ciepła herbata i prysznic. Tak dokładnie, ciepło wydzielane przez organizm spowoduje większą potliwość, a co za tym idzie ochłodzenie organizmu. Postaw na świeże warzywa i owoce, zrezygnuj z gorących posiłków. Zamiast rosołu, zjedź chłodnik lub zupę owocową.

A co imprezę?

    Doskonale wiemy, że czas letni jest idealną porą na imprezy plenerowe, grillowanie i wspólne biesiadowanie. Zastąp jednak tłuste przekąski, letnimi zamiennikami. Zamiast chipsów i paluszków, upiecz w piekarniku lub na grillu młode ziemniaczki. Do nich dodaj dressing z oliwy, cytryny, świeżych ziół i przypraw. Postaw na dipy: fasolowy, pomidorowy, z cieciorki, bakłażanowy. Składniki wystarczy zbledować z odrobiną oliwy (bakłażana wcześniej przesmaż grillu) i doprawić. Do dipów pokrój w słupki warzywa: paprykę, ogórka, marchewkę, seler naciowy, pietruszkę. Zamiast tłustych sałatek jarzynowych, postaw na nowalijki: pokrój ogórka, rzodkiewkę, świeży koperek. Wszystkie składniki wymieszaj i dopraw odrobiną kefiru naturalnego lub jogurtu sojowego z kilkoma kroplami cytryny, następnie przypraw.

    A teraz czas na najprzyjemniejszą część programu. Drinki zostaw sobie na wieczór, do godziny 16 staraj się pić ich bezalkoholowe zamienniki (np. wodę mineralną z łyżeczką syropu z agawy, liśćmi męty, limonką i lodem). Pamiętaj, że picie alkoholu na pełnym słońcu (między godz. 12-15), kiedy „umierasz” z pragnienia może spowodować, że nie dotrwasz w dobrej kondycji do końca imprezy. Potem postaw na lekki alkohol.